tirsdag 26. oktober 2010

Ti måter for å unngå depresjon

Jeg skrev for litt siden et innlegg om depresjon, og lovte der å gjengi Dr. John Eatons ti beste måter for å unngå depresjon. Her kommer oversettelsen av artikkelen hans.

1. Aller først - forstå hva depresjon egentlig er
Depresjon er ikke en følelse, som f. eks. tristhet. Det er en tom, nummen fornemmelse som dukker opp når Headmind - vår logiske hjerne - fortviler og gir opp på grunnlag av de erfaringene den har gjort. Den starter så å undertrykke følelser fordi de er alt for smertefulle å gjøre noe med. Resultatet er en indre fornemmelsen av tomhet som får livet til å virke meningsløst. For å unngå å komme inn i denne tilstanden - her er noen få ting å være på vakt overfor.
a) Kjenn igjen symptomene: Sløvhet, mangel på konsentrasjon, apati, tap av interesse for andre mennesker og aktiviteter, forringelse av søvnmønster og endring av appetitt og spising.
b) Forstå at å undertrykke er noe du gjør, det er ikke noe som skjer med deg.
Du undertrykker følelsene dine når du:
  • Begraver hodet i sanden når vanskelige situasjoner oppstår
  • Stikker av i steden for å si ifra om følelsene dine
  • Blir for lenge i jobber og i forhold som ikke har livets rett
  • Gir bort den personlige kraften din til andre mennesker
  • Snakker som et offer
  • Begraver sinnet og frustrasjonen din i for lang tid - i steden for å gjøre noe med det
  • Lever et langtekkelig, ensformig og gørr kjedelig liv til de grader at din egen, personlige Bodymind blir sprø av kjedsomhet
  • Unnlater å tilgi og gå videre fra mennesker som har såret deg tidligere
Begynn å reversere disse mønstrene nå

2. Fjern angst fra livet ditt
Angst er det aller vanligste forvarsel for klinisk depresjon. Når panikken blir for sterk vil din Headmind forsøke å dempe den ved å sørge for at det skilles ut stoffer som sløver systemet ned. Benytt Reverse Therapy for å stoppe Headminds krisefilmer.

3. Ikke bruk tid på depressive tanker
Dette inkluderer ideer som: 'Jeg kan like gjerne dø', 'Ingen bryr seg', 'Det er ikke noe vits i å prøve å....', Ikke prøv å slåss mot disse tankene - bare overse eller ignorer dem. Vend oppmerksomheten mot engasjerende aktiviteter som fullstendig legger beslag på oppmerksomheten din. Dette krever trening, men å gjøre dette hver gang du legger merke til en deprimerende tanke vil etter hvert jage dem vekk for godt.

4. Gjør endorfin-utløsende aktiviteter
Fordi det er fysisk umulig for noen å være deprimert mens kroppen er full av endorfiner...

5. Bruk så mye tid som mulig i samfunnet du er i
Klinisk depresjon har en tendens til å være sterkere og vare lengre hos mennesker som lever alene eller som på en eller annen måte er isolert fra samfunnet. Mennesker som vedlikeholder vennskap er også utsatt for mindre risiko.

6. Praktiser kjærlighetens kunst
Forskning viser at mange deprimerte mennesker er i ulykkelige forhold. Om du ikke kan vise mer kjærlighet eller om den ikke blir gjengjeldt, da kan det være på tide å gå videre.

7. Fortsett å snakke
I min jobb som terapeut blir jeg hele tiden overrasket over hvor få mennesker som har lært seg kunsten å si ifra om følelsene sine, om behovene sine og om ting de er misfornøyd med. Jo mer du legger lokk på ting, desto mer overbelastet blir du med frustrasjon, sinne og frykt - helt til det kommer et punkt der Headmind vil forsøke å undertrykke dem.

8. Unngå utsettelse og nøling
Jeg ser dettte problemet klart hos mennesker som blir deprimert i jobben. Arbeidsbelastningen, problemene og tidsfristene bygger seg opp helt til de blir overlesset. De gir til og med opp å finne en ny jobb.

9. Få ny kraft
Dette betyr egentlig å gjøre det beste ut av ditt personlige geni. Hvis stadig nye retninger i livet gjør deg opprømt, skal du få mest mulig glede og spenning ut av dette - ikke av angsten din. I tillegg vil du ikke ha tid til å bli deprimert. Om du får en nedtur, så har du rikelig med alternativer å ty til.

10. Ikke overdriv den deprimerte stemningen din
Det er et lite kjent faktum at deprimerte mennesker kun er 'deprimert' - i gjennomsnitt - en time pr. dag. Resten av tiden benyttes til å sove, spise, gå på toalettet, drømme, bli sur på noen, lese kjedelig stoff ......
Dette faktum - at du er 'nede' en halvtime eller tre behøver ikke å bety at du fortsetter å være slik. Start å jobbe med en av de foregående 9 tipsene umiddelbart!