søndag 31. oktober 2010

Ti ting å slutte med hvis du har ME, CFS eller fibromyalgi

For mer enn 3 år siden hadde Dr. John Eaton følgende innlegg på bloggen sin. Disse punktene er basert i hovedsak på observasjoner og tilbakemeldinger fra et stort antall klienter. Jeg håper at dette kan komme til nytte for deg - enten du har ME, Kronisk Utmattelsessyndrom (CFS), Fibromyalgi eller om du er frisk.

1. Slutt å lete etter kurer eller medikamenter. Jo mer du leter etter en kur (som ofte feiler), desto mer fokus vil du få på sykdommen din. Reverse Therapy inneholder den informasjonen du trenger om hvordan du kan være frisk.

2. Slutt med aktivitetstilpasning. Det finnes ingen beviser for at aktivitetstilpasning (pacing) fungerer. Grunnen til at det ser ut til å fungere er at folk endrer aktiviteter, de reduserer dem ikke. Bodymind liker endringer og reduserer  symptomene når det blir mer variasjon. Dette er særlig tilfelle om det du har gjort tidligere har vært et ork.

3. Slutt å snakke om symptomer. Jo mer du snakker om symptomene dine desto mer fanget blir du i sykdomsspiralen. Bodymind ønsker at du snakker om å bli frisk - ikke om å være syk!

4. Slutt å benytte ME diskusjonsgrupper og fora. Det du vil møte på disse stedene er andre mennesker som har fokus på sykdom. Noen brukere er dessuten så fanget i lidelsen at de lager negativ energi som spres både til deg og andre. Om du har skaffet deg venner på slike steder, så møt dem på andre måter.

5. Slutt å trekke deg unna mennesker som du har et nært forhold til. Kroppen din lager ikke symptomer fordi den vil at du skal gi opp å leve. Den benytter dem for å gi deg beskjed om at det er på tide å finne en bedre måte å leve på. Dette inkluderer å tilbringe mer tid sammen med venner og de du er glad i.

6. Vær kritisk til det legen forteller deg når det gjelder ME. Med noen få unntak forstår ikke de fleste legene ME. Mange tror  at sykdommen ikke eksisterer. Om de betrakter den som en reell sykdom, så vet de ikke hva de skal gjøre med den. Du vil uansett bli frustrert.

7. Slutt å tro at 'Jeg blir aldri frisk', og fokuser i steden på hva du trenger å gjøre for å bli nettopp det. Om du ikke vet hva du kan gjøre, så prøv noe som øker Endorfin-nivået hvis du oppdager at symptomene er i ferd med å bli sterkere.

8. Slutt å vente på at symptomene skal bli borte. Mange klienter går i fellen som sier: 'så snart disse forferdelige symptomene forsvinner kan jeg få livet mitt tilbake'. Det motsatte er faktisk tilfelle. Så snart du går tilbake til et følelsesmessig tilfredsstillende liv vil Bodymind kunne slå av symptomene. 

9. Slutt å leve i fortiden, dvele ved alle de gangene du har vært elendig, syk og deprimert. Lær i steden å leve i øyeblikket, ledet av hva din personlige Bodymind ønsker at du skal gjøre.

10. Slutt å bekymre deg om fremtiden. Fremtiden er egentlig noe vi innbiller oss - et mentalt bilde vi lager. Du kan lære deg til å se for deg en fremtid der du er sunn og frisk og lever det livet du ønsker. Enda bedre - du kan la deg lede av symptomene og begynne å lage fremtiden din nå - i dette øyeblikk.