lørdag 17. desember 2011

Juleforberedelser

Vi har allerede kommet over halvveis i desember, og mye av det vi ser rundt oss som minner oss om at det er snart er jul. Vi handler gaver, gjør rent, baker (om vi får tak i smør!) og forbereder julehelgen slik vi har gjort det tidligere, eller slik vi har lært eller erfart at det skal gjøres. Noen av oss skal nyte fred og ro i høytiden, mens andre skal besøke familie, venner og bekjente som kanskje har blitt forsømt alt for lenge.

Dette fører til at vi begynner å lage oss forventninger til disse dagene. Vår Headmind (sunne fornuft) begynner å lage bilder av hvordan det kan eller bør bli. Kanskje er det bilder med mange hyggelige mennesker rundt seg, god mat, godt samvær og tid til å gjøre noe av det man aller helst ønsker og ikke tar seg tid til ellers. For noen kan det imidlertid være bilder av stressende forberedelser, mas, mye husarbeid, slektninger som krever oppmerksomhet og familieselskaper man helst ikke ville vært med på. Uansett - de fleste av oss har forventninger til disse siste dagene i året.

Så kommer julehelgen og bildene skal bli til virkelighet.
De som har hatt de "gode" bildene vil lett oppdage at det ikke ble slik som på bildene. Familieselskapene ble masete, menneskene rundt oss var stresset, det ble for mye mat, og man fikk ikke tid til seg selv. Man føler skuffelsen komme snikende. Var det egentlig dette jeg gledet meg til og så fram imot?

De som har sett for seg noen stressende og krevende dager der alt topper seg i løpet av noen få romjulsdager oppdager kanskje at det ikke ble riktig så ille som de hadde forestilt seg. Kankje ble noen av dagene riktig bra?

Resultatet er at uansett forventninger, så sitter mange igjen med en opplevelse som ikke er så god. Noen fordi forventningene ikke ble innfridd, andre fordi de gruet seg på forhånd. Dette er en av grunnene til at tiden etter jul er høysesong for stress, angst og depresjon.

Hva kan vi så gjøre for å komme oss greit gjennom julehelgen? Jeg vil forsøke meg med noen få, men enkle tips.

  1. Reduser forventningene til julen. Julen er egentlig hardt arbeid for de fleste av oss. Jo mindre forventninger du har desto mer velkommen er fridager, god mat, lek med barna, samtaler med venner og kanskje skiturer i fine løyper.
  2. Ikke forsøk å gjøre alle andre tilfreds. Gjør dine egne prioriteringer og vær tydelig overfor andre hva som er greit for deg og hva som ikke er det.
  3. Rydd opp i eventuelle uoverensstemmelser som du måtte bære på før julen kommer.
  4. Gå mange, lange turer.
  5. Skal du være alene i julen - forsøk å finne en eller annen form for frivillig arbeid som du kan engasjere deg i. Mange frivillige organisasjoner trenger noen som stiller opp i julen. Du vil kunne kjenne gleden av å hjelpe andre mens resten av oss stresser omkring og er i ferd med å starte en krig mot hverandre.
  6. Først og fremst - vær "sammen med deg selv". Prøv gjerne en eller annen form for meditasjon (kjenn på føttene dine samtidig med at du registrerer pusten din). I løpet av noen minutter vil du kunne roe ned en over-aktiv Headmind full av forventninger og krav og bare være deg selv. Nærmere julen kommer du kanskje ikke.
Om du har andre, gode tips til en vellykket julehøytid hører jeg gjerne fra deg.

Blogglisten